flag Судова влада України

II. Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення”.

II. Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення”.

1.    Внесено зміни до Кримінально-процесуального кодексу України. Зокрема, статтю 27-2 доповнено положенням, відповідно до якого справи про завдання шкоди інтересам юридичної особи приватного права порушуються за заявою власника (співвласника) цієї юридичної особи чи за його згодою. 

Суттєві зміни внесено до статті 98, яка визначає порядок порушення кримінальних справ та доповнено статтю 112 щодо підслідності корупційних злочинів. Зокрема до підслідності слідчих органів прокуратури додатково віднесено значну частину корупційних злочинів.

2.    Суттєві зміни та доповнення внесено до Кодексу України про адміністративні правопорушення. Слід мати на увазі що за цим Законом адміністративне стягнення за вчинення адміністративного правопорушення може бути накладено не пізніше одного року з дня його вчинення (до цього – 6 місяців). 

Кодекс доповнено новою главою 13-А, якою визначено нові склади корупційних адміністративних правопорушень (статті 172-2 – 172-9). 

Зокрема, встановлено відповідальність за:

-         Порушення обмежень щодо використання службового становища (стаття 172-2);

-         Пропозицію або надання неправомірної вигоди (172-3);

-         Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (стаття 172-4);

-         Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання дарунка(пожертви) (стаття 172-5);

-         Порушення вимог фінансового контролю(стаття 172-6);

-         Порушення вимог щодо повідомлення  про конфлікт інтересів (стаття 172-7);

-         Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень (стаття 172-8);

-         Невжиття заходів щодо протидії корупції (стаття 172-9).

Слід зазначити, що за всіма цими новими складами правопорушень законодавцем передбачено значні суми штрафів.

      Новими змінами значно розширено повноваження прокурора зі здійснення прокурорського нагляду за виконанням закону при провадженні у справах про корупційні адміністративні правопорушення, а саме передбачено обов’язкове повідомлення прокурора про складання протоколу із зазначенням характеру вчиненого правопорушення та норми порушеного закону (стаття 257), повідомлення прокурора про розгляд відповідної справи у суді (стаття 277-2), обов’язкова участь прокурора при розгляді справи у суді (стаття 250).

      Зовсім нелогічно виглядала ситуація, коли розробники законопроекту віднесли органи прокуратури до спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції, але повноваженнями складати протоколи про корупційні адміністративні правопорушення не наділити. І лише на останньому етапі прийняття Закону цей недолік було усунуто завдяки зусиллям керівництва Генеральної прокуратури України та внесено зміни до пункту 11 статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення відповідно до яких прокурор має право складати протоколи про корупційні адміністративні правопорушення.

3.    Суттєві зміни і доповнення внесено до Кримінального кодексу України. Зокрема, в новій редакції викладено статтю 18, якою визначено поняття спеціального суб’єкта злочину, а також службової особи. Слід зазначити, що визначення поняття службової особи значно розширено.

    У нової редакції викладенні статті 353 та 358, якими передбачена більш сувора відповідальність за самовільне присвоєння владних повноважень або звання службової особи та підроблення документів, печаток, штампів та бланків. 

    Змінено редакцію розділу XVII Кодексу. Тепер він називається так: „Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг”.

Внесено зміни до статей, які передбачають кримінальну відповідальність за зловживання владою або службовим становищем ,перевищення влади, службове підроблення та службову недбалість, одержання хабара та пропозицію або давання хабара ,а також викладено в нової редакції статтю 370, яка тепер передбачає відповідальність за провокацію хабара або комерційного підкупу. 

До кримінального кодексу введено наступні нові склади злочинів:

- Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової  форми (стаття 364-1);

- Перевищення повноважень службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми (стаття 365-1);

- Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги (стаття 365-2);

- Незаконне збагачення (стаття 368-2);

- Комерційний підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно- правової форми (стаття 368-3);

- Підкуп особи, яка надає публічні послуги ( стаття 368-4); 

- Зловживання впливом (стаття 369-2).

Як вбачається, саме ці склади злочинів можна вважати корупційними, хоча конкретно визначення цього поняття у кримінальному законодавстві немає. Якщо узагальнити вищезазначене, то можна дійти висновку, що сьогодні у державі утворюється новий підхід до боротьби з корупцією, а його реалізація потребує координації не тільки правоохоронних органів, а й усіх гілок влади. Головна роль у цього вів дена саме прокуратурі.